
Od stycznia w grafiku zajęć pojawiają się muzyczne „gordonki”. To zajęcia umuzykalniające dla dzieci już od 6 miesiąca życia. Spotkania z muzyką u nas w poniedziałki o 12:30.
Zajęcia obejmują różne formy umuzykalniania: śpiew, taniec, słuchanie muzyki, grę na instrumentach, ruch przy muzyce, improwizację – wokalną (rytmiczną, melodyczną) oraz instrumentalną.
Podczas zajęć wykorzystywane jest pianino cyfrowe, instrumenty perkusyjne oraz inne pomoce takie jak: chustki, obręcze, woreczki.
Czego można się spodziewać?
– Pierwsze 10-15 minut to oswojenie się dzieci się z salą – czas swobodnej zabawy, tak, tak już przy muzyce.
– Potem piosenka na powitanie, tzw. rozpoczynajka. Prowadząca może poprosić Was o ustawienie się w kole razem z innymi dziećmi i rodzicami.
– Zabawy: śpiewanki i rymowanki w ruchu.
– Piosenka na zakończenie.
– Chwila na swobodną zabawę po zajęciach.
Chcesz wiedzieć więcej o teorii Gordona?
Teoria uczenia się muzyki Edwina Eliasa Gordona w szczególny sposób odnosi się do najmłodszych dzieci, a nawet do tych w matczynym łonie (!). Sam autor wielokrotnie powtarza, że: „Ci, którzy dużo wiedzą o rozwoju dziecka, żartują czasami, że chcieliby umrzeć jako małe dzieci, ale najpóźniej jak tylko byłoby to możliwe. Zdają sobie bowiem sprawę, że możliwości uczenia się nigdy nie są większe niż w chwili narodzin”.
Wobec tego przyjmując, że najważniejszym okresem dla uczenia się jest czas od pierwszych chwil po urodzeniu (a może jeszcze przed tym faktem) do ukończenia trzeciego roku życia, należy kierować dzieckiem tak, aby odbierało nieustrukturowane, nieformalne oddziaływania. Kolejny pod względem ważności okres, to lata między trzecim a piątym rokiem – okres oddziaływań już ustrukturowanych, ale wciąż nieformalnych, realizowanych przez dom rodzinny lub przedszkole.
To, czego dziecko uczy się podczas pierwszych pięciu lat życia, tworzy podstawę dla całej późniejszej edukacji, która tradycyjnie rozpoczyna się wraz z przekroczeniem progu przedszkolnej czy szkolnej „zerówki”.
Im wcześniej dziecko uzyska tę podstawę, tym więcej skorzysta z późniejszej edukacji i odwrotnie – im później tego dokona, tym gorsze będą dalsze efekty.
Po raz drugi nie powtórzy się okazja do nadrobienia tych zaniedbań, a nauczanie w takiej sytuacji będzie miało charakter jedynie wyrównawczy, a nie wzbogacający.
(Gordon E.E. 1997 Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, str.5).
Zajęcia prowadzi Emilia Kuligowska – nauczycielka muzyki, wychowania przedszkolnego, certyfikowana prowadząca zajęcia zgodne z Teorią uczenia się muzyki Edwina E. Gordona (akredytacja Polskiego Towarzystwa im. E.E. Gordona w Bydgoszczy), autorka piosenek dla dzieci.